lördag 20 februari 2010

Fleet River

Ras:Welsh partbreed
e:FLEETFOOT RW 107, u:Busan
mkh; ca, 145 kanske? växer nog ngn centimeter till :)
född:2005,
kön:Hingst.

River kom till mig i somras för första gången och skulle igentligen bara vara ett litet sommarjobb för min del, Han var 4 då. Inriden på westernvis? och efter det sönderdragen i munnen. Alltså ganska mycket jobb för att få honom dit jag ville. När han kom så var det allt annat än en 4årig hingst man kollade på, han stog bara i ena änden av hagen och ville varken synas eller höras. Men från första stunden märkte man verkligen vilket otroligt stort hjärta han har, han skulle aldrig någonsin skada någon med flit.

Jag började rida honom lite smått, men lätt var det inte, tog man i tyglarna, stannade han i rädsla om att jag skulle slita i munnen på honom, skänklade jag på honom blev han osäker på vad jag ville och backade undan medan han skärrat tittade bak på mig, när han väl gick frammåt kunde jag inte styra, han böjde sig bara och flöt iväg åt andra hållet. Så ja det fanns ganska mycket att jobba med och det gjorde jag, och man såg för varje dag att River växte inom sig och han gjorde framsteg i ridningen med.

men dagen kom självklart då jag kände mig färdig med det som skulle göras och han åkte hem. Jag och ägaren hade väll lite kontakt med varandra även efteråt och efter vi velat lite hit och dit så bestämmde vi oss för att han skulle få bo här eftersom hon inte riktigt hade tid med honom ändå.
Så ja här är han nu. Än är han långt ifrån klar med grunderna. inte änns i närheten. Men det går frammåt och han försöker hela tiden så gott han kan och gör allt för att lyckas med det jag ber han om. han är trots sin ålder och trots att det vart lite hit och dit i hans liv redan så har en ett otroligt stabilt psyke, dock är han ju hingst och blir lite kaxig ibland men det hör till. Men han har ett hjärta av guld verkligen, och jag tror att han kommer kunna gå långt om han får tid på sig.

Så River är alltså inte min häst utan jag och ägaren delar på honom skulle man kunna säga.Vi har varit ute på en clear round redan då vi hoppade 50 cm och det gjorde han utan problem. Nu i sommar kommer vi att jobba med att bli säkrare på grunderna och på varandra för att sedan kunna leka oss upp i klasserna lite. Världens snällaste häst är detta och somsagt, får han den tiden han behöver kommer han gå långt :)

Så nu har jag skrivit lite om alla ponnysar jag har nu, så nu tänkte jag kanske gå över till hästar jag haft innan? :)
/amanda














































4 kommentarer:

  1. Jag ser fram emot att få se er utvecklas ihop & med dom förutsättningar som ni båda har så kommer ni lyckas. River har tur att han har dig...

    SvaraRadera
  2. Han är så himla jättesöt! o du med:-)

    SvaraRadera
  3. Susann: Ja vi får hoppas att det blir något av det :)

    annelie: hehe ;)

    SvaraRadera
  4. Klart det blir bra! Ja han är söt & Amanda har kunskapen (söt också). ;) Som du skrev Amanda så har han ett så stort hjärta han gör allt för den han tycker om..

    SvaraRadera