onsdag 26 maj 2010

Bett

när jag red runt idag så satt jag och tänkte lite på en sak. Jag är den som hellre sätter in ett mildare än skarpare bett i munnen på mina hästar, har inte riktigt sett anledningen till att "ta en genväg förbi arbetet" om ni fattar för hästen ska kunna vara välriden på ett vanligt bett.
För tillfället rider jag på ett nova bett, som är typ det snällaste man kan stoppa in i munnen på dom. och han går riktigt bra på det faktist. MEN jag tänkte faktist lite om idag, vet inte riktigt vad jag tycker om tanken än men iallafall.

mitt problem i hoppningen är att Lucky blir väldigt på handen och kan dra lite mot hindrena, detta gör han inte för att han är stark och het utan tvärtom för han är svag, och inte både orkar hålla ihop sig fysiskt blandat med lite nervositet och stress samtidigt som han blir ganska taggad. För hemma och på träningar kan han gå jätte lugnt men just när vi kommer ut på tävlingar.
Och visst hade jag bara suttit och låtit han gå i vilket fan tempo han ville, då hade vi antagligen inte vägrat ut oss , Men det funkar ju inte riktigt så heller. man kan inte låta hästen kasta sig runt banan i 240 km/h för tänk om något går fel då? Då är det tack och adjö liksom. så det blir ju att jag sitter och håller i honom och det bidrar med att han stannar, För att jag använder mer hand än ben och om man tänker efter är det jävligt logiskt att han stannar i ochmed att han är så känslig som han är och kräver att allt ska vara så perfekt det går typ. tänker man mer bakåt än frammåt, gör han också det.

Så för att motverka detta funderar jag på att sätta på han ett aningen skarpare bett just vid tävling, för blir han känsligare i munnen har jag inte lika mycket att hålla och dra i, och det resulterar med att jag använder benen mer än händerna och då kanske det går bättre för oss?

hmm detta känns verkligen inte jag, men funkar inte det ena måste man väll testa något annat. Men då kommer vi ju till den svåra biten, Vad för bett?
Pessoa bett sätter jag aldrig in i munnen på honom, aldrig så den saken är ju klar
pelham tycker jag han bara blir käftig med, både delat och odelat, dock har jag bara provat de med tjockt svart gummi och kan tänka mig att det äär lite för mycket för hans lilla mun igentligen så hade velat prova ett med smalare gummi eller i vanlig metall?

Kimblewick bett (jaktstång) blir alldeles för stark för honom, Har ridit med det innan och dels vågar han inte ta stöd i munnen och sedan låser han vänster sidan så det är helt omöjligt att få kontakt i munnen på han i vänster. så det är också uteslutet, och ponnyer får ju inte ha så himla mycket bett, :S
Vill verkligen att han ska funka på hackamore igen, men måste köpa kortare sidostycken för det sätter sig för långt ner annars, och då blir det ju fel effekter. Så Hackamore är något jag ska testa lite mer, och hoppas på det bästa för det hade verkligen vart perfekt om jag kunde växla med det.

Så nu frågar jag er, Vad skulle ni gjort? provat ett skarpare bett och isfall vilket? eller fortsätta och se om det blir bättre med så jag har i nuläget-så milt som möjligt?

(Det är bara tävling jag snackar om nu, hemma kommer jag fortsätta rida med så milt det går alltid!)

/amanda

8 kommentarer:

  1. Jag känner verkligen igen mig i det du skriver! Har själv haft samma problem med min häst som inte är hård i munnen men stark som bara den. När jag rider på vanligt tränsbett så blir det bara en dragkamp mellan mig och hästen och jag blir sur och ledsen på honom och han sur på mig. Så jag bytte till pelham istället, rakt böjbart gummi, och allt förrändrades! jag fick stopp på honom utan att ens behöva ta i honom och han blev genast på bättre humör. Nu kunde jag äntligen börja rida ordenligt med sits och sånt och kände för första gången hur jag och hästen verkligen jobbade ihop istället för emot varandra. Där emot så är gummibettet grymt tjockt i munnen! han kunde knappt stänga munnen. så vi prövade ett delat metallbett men det trivdes inte jag med. så just nu rider jag på ett jaktbett, fungar otroligt bra för både mig och häst. bättre än pelham då det är lite lättare att ta ledande tygel tag med detta.
    Tycker verkligen att du ska pröva med ett annat bett :) det är inte kul när det blir en dragkamp mellan häst och ryttare, tro mig jag VET! :) lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hej hej..
    Har läst eran blogg sen den startade åh snacka om att vara favoriten, gillar eran variation:P plus till er:)
    Kan säga att jag älskar nova bettet, kärlek på det, har använt det på båda mina ponner och en av dom är problemponny och hon lyssnade kanon på det:) Varför tar du inte och provar ett vanligt två eller tre delat? dom finns ju i olika tjocklekar, skulle inte det kunna funka :O jag har typ aldrig prövat många olika bett det har oftast varit vanliga två/ tredelade av olika styrkor.. aven tre delat med koppar.. hmm, svårt med alla olika bett som att prova jeans typ :O antingen passar dom skit bra eller så hittar man inte ett endste par som funkar;P Ne jag hoppas verkligen att det löser sig, fortsätt kämpa du kan komma sjukt långt, länge sedan man såg en så duktig ryttare, och ni är ett fiint team:) Lycka till..

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det låter väldigt smart och jag tycker att du ska prova bettet jag har på Thomsan :D

    SvaraRadera
  4. Prova ett D-ringsbett med kopparrulle:) Det är bara lite skarpare och det funkade på min unghäst!:)

    SvaraRadera
  5. Prova ett Kimblewickbett Apple Mouth®Bit. Det är nästan som ett vanligt 2 delat men med kedja & vanliga bettringar, eller dom e typ d-formade. Det bettet finns på hööks :) Lycka till

    SvaraRadera
  6. bettet blir ju inte skarpare än handen, en del hästar trivs bättre på "skarpa" en del inte. Jag fördrar i nuläget, tillsammans med min häst pelham, han kan bli stark på vanligt rakt (får inte rida på delat för tandläkarn) fastän han är känslig och då är det bättre med ett starkare, bluir inget tjafs och han funkar jättebra och går super. Men jag byter bett mellan varje pass, då blir det det raka eggbettet, pelham och hackamore. hackamore är super att gå mer i lång och låg form. hästen slappnar av jättebra :) och det är skönt för dem att slippa ha bett i munnen. Skulle heller inte använda pessoa, absolut inte med korta tyglar, går la om man rider som i western, men det har nog inga fördelar.... hoppas du hittar nått som passar ;)

    SvaraRadera
  7. ett bett med många brytpunkter eller pessoa magic också d-ringsbettet med koppar rullar kanske? :) var tvungen att skriva detta här för annaars hade jag glömt av att säga det ssen :P

    SvaraRadera
  8. Kanske ett rakt pelham med metall, det har jag på min ponny som är känslig men stark som en oxe! Han har förut inte viljat ta stöd på ett litet skarpare bett, men detta funkar han bra på. Du kan ju prova att bara ha i översta ringen - du måste inte ha delta i det på tävling :)

    SvaraRadera