måndag 31 maj 2010

Ridtips

Kom hem från skolan för ngr timmar sedan, har pluggat lite så nu ska jag upp till älsklingen min och riida :D Det är fint väder idag, lagom varmt så ska se till att rida ett riktigt trimm pass uppe på terrängbanan. Det jag syftar på när jag ska "trimma" honom är bla:

- få honom ordentligt lösgjord
- MYCKET lydnad! Tex. mkt halter och tempoväxlingar
- bygga muskler

Idag ska jag somsagt va uppe på terrängbanan, ska först rida honom så att han är riktigt lösgjord, då rider jag honom i en låg och lång form så att han höjer ryggen och jobbar på med bakbenen och på så sätt bygger rätt muskler i rygg, rumpa osv. Efter det tänkte jag gå över till att trimma honom över bommar och lite småhinder. Även här använder jag en lågform så att han både galopperar och hoppar med runda språng. En viktig sak jag tänker på när jag endast trimmar över småhinder/bommar är att aldrig stressa, han kan lätt bli det när jag hoppar därför är det så viktigt att träna mkt såhär. Att kunna komma i en lugn galopp och liksom inte göra ngn stor grej av det hela, bara rulla på i det tempot jag begär av honom.

När jag trimmar så tränar jag även mkt med relaterade avstånd, här utnyttjar jag lydnadsövningarna genom att göra halt emellan och även kunna korta och länga honom emellan hindrena så att jag får in ex antal galoppsprång som jag bestämmer.

Nu fick ni även lite träningstips, detta ska alltså övas på idag. Nu ska jag åka upp och börja, blir kanske ngn bild innan ridpasset som ngn av er önskade :)
/Emma

2 kommentarer: